
 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meet the “New” Uyghurs 
CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 



 

 

About the Uyghur Human Rights Project 

The Uyghur Human Rights Project (UHRP) promotes the rights of the Uyghur people through 

research-based advocacy. We publish reports and analysis in English and Chinese to defend 

Uyghurs’ civil, political, social, cultural, and economic rights according to international human 

rights standards. 

About the Authors 

Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide was researched and written by 

Henryk Szadziewski and an author who does not wish to be identified. Henryk Szadziewski is 

Director of Research at the Uyghur Human Rights Project. 

Acknowledgements 

The authors are grateful to UHRP staff Omer Kanat and Peter Irwin for their constructive 

comments on earlier drafts of this report as well as Reece Thompson and Dr. Elise Anderson for 

their rigorous accuracy-checking and editing of later drafts. Any remaining errors of fact or 

judgment are the authors’ responsibility. 

Cover art by YetteSu.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2021 Uyghur Human Rights Project 

1602 L Street NW | Washington, DC 20036 

www.uhrp.org | info@uhrp.org

  

http://instagram.com/yette.su
http://www.uhrp.org/
mailto:info@uhrp.org
http://facebook.com/uyghurproject
http://twitter.com/uyghurproject
http://youtube.com/uyghurprojectuhrp
https://www.linkedin.com/company/UyghurProject
http://instagram.com/uyghurproject


 

 

Table of Contents 
I. Executive Summary ............................................................................................................ 1 

II. Cleansing Narratives .......................................................................................................... 2 

III. Naturalizing Global Disinformation .............................................................................. 5 

CGTN’s Background and Administration ............................................................................... 5 

Media Dissemination ................................................................................................................... 7 

Beijing’s Intent for Global Media Influence ........................................................................... 10 

CGTN’s Cooperation with International Entities .................................................................. 12 

IV. Cover and Complicity ...................................................................................................... 16 

Implications................................................................................................................................. 16 

The International Response to CGTN ..................................................................................... 17 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 1 

I. Executive Summary 

rom the start of the mass internment campaign in 2017, the 

Chinese party-state has formulated and promoted narratives of 

“new” (i.e., “reeducated” and ideologically “correct”) Uyghurs in a 

“new” East Turkistan.1 Chinese state media plays a key role in the 

dissemination of these narratives. China’s flagship international 

broadcaster, China Global Television Network (CGTN), is central to an 

influence campaign meant to convince a worldwide public that the 

Uyghurs and the Uyghur Region have been politically cleansed 

through reeducation, and that the region is now open for state-

approved cultural tourism. 

In this report, we refer to the narrative practices undergirding this 

influence campaign as mediawashing. Mediawashing, or the practice of 

creating and propagating sanitized media for the purposes of 

influencing the public, is a process which provides cover for Chinese 

authorities’ genocidal policies directed toward Uyghurs.  Meanwhile, 

mediawashing also allows the party-state to perpetuate the belief that 

the Uyghur Region has become a space open for engagement in the 

forms of tourism and business investment. 

To engage with reeducated Uyghurs in the “new” Uyghur 

homeland, one must adhere to Chinese party-state caveats that leave 

independent examination of the region and its people near impossible. 

One high-level Chinese official referred to the Uyghur region as a 

welcome space for unbiased international visitors, yet Michelle 

Bachelet, the United Nations High Commissioner for Human Rights, 

has been repeatedly blocked from visiting the region. This ongoing 

denial of access is one of many indications that gross human rights 

violations remain a daily reality for Uyghurs and other Turkic peoples 

despite the sanitizing discourse that says otherwise.  

The current narratives of a cleansed people and land come as 

Uyghur identity has been deracinated through mass internment, high-

tech surveillance, forced sterilization, forced labor, cultural destruction, 

 
1 Two notes on terminology: 1) Throughout this report, we refer to the government of the 

People’s Republic of China (PRC) and the Chinese Communist Party (CCP) as the “party-state” 

or “Chinese party-state” as a way of emphasizing one-party rule in China and highlighting the 

difficulties in distinguishing between state and party apparatuses, policies, and actions. 2) 

Throughout the report, we refer to the Uyghur homeland alternately as “East Turkistan” and the 

“Uyghur Region.” A vast majority of Uyghurs prefer these toponyms to those of “Xinjiang” and 

the “Xinjiang Uyghur Autonomous Region,” which they see as offensive colonial terms. 

F 



Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 2 

and the eradication of organic systems of Islamic faith. The “new” 

Uyghurs depicted by the Chinese party-state through its CGTN proxy 

neither speak the Uyghur language nor believe in Islam, but express 

gratitude to a version of modernization soaked with human rights 

violations. 

The glaring omission in CGTN’s depiction of Uyghurs is an organic 

voice, i.e., unrehearsed statements by and unstaged depictions of 

Uyghurs living in the region. Similarly, CGTN output does not meet 

standards for impartiality in their various false depictions of Uyghurs 

in their own homeland. Viewers should understand that the rosy 

depiction of “new” Uyghurs in a “new” homeland is nothing more than 

a distortion of reality. These narratives exist to provide cover for 

genocide, helping the party-state to evade accountability for the 

perpetration of atrocity crimes. 

Despite CGTN’s role in obscuring atrocity crimes, the media entity 

has content-sharing agreements with overseas partners and is available 

globally via mobile apps, cable, satellite, and streaming television 

services. The Chinese party-state’s efforts to increase its presence in 

international media signifies an intent to reframe its abuses in the 

Uyghur Region while adding the veneer of legitimacy to its reporting 

through public and private collaboration with foreign news media.  

This report outlines CGTN’s role in mediawashing through a text 

analysis of CGTN media output from 2017 to 2020. It also examines the 

administrative framework, content reach, and intentions of CGTN with 

reference to oversight by the Chinese party-state as well as the reach of 

CGTN’s online platforms. Through an analysis of 307 CGTN media 

texts from 2017 to 2020, as the Uyghur genocide unfolded, we have 

charted the evolution of a pair of media narratives centered on 

cleansing. The first of these narratives is that of Uyghurs as 

“ideologically pure,” which enables them to participate in state-defined 

social and economic productivity. The second is of a sanitized Uyghur 

homeland, which is depicted in staged cultural stories and physical 

geographies absent of human rights violations.  

II. Cleansing Narratives 

his report documents and analyzes CGTN’s coverage of the 

Uyghur region between 2017 and 2020 through a text analysis of 

The glaring omission 

in CGTN’s depiction 

of Uyghurs is an 

organic voice, i.e., 

unrehearsed 

statements by and 

unstaged depictions 

of Uyghurs living in 

the region.  T 



Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 3 

online content. In total, we collected 307 unique CGTN digital articles 

and videos from two websites: CGTN.com (the flagship platform for 

English language reporting) and the CGTN YouTube channel. The texts 

we selected were produced in English, the primary language of most of 

CGTN’s internationally focused content. They all date to a period in 

which human rights conditions for Uyghurs and other Turkic Muslim 

peoples in the Uyghur Region declined sharply, beginning with a mass 

internment campaign in spring 2017. CGTN-produced content during 

this period covered a range of economic, social, cultural, and political 

issues.  

We conducted two readings—the first neutral and the second 

critical—of the 307 texts we collected. Our neutral readings noted the 

date, genre, source, and URL of each text. In critical readings, we 

recorded primary keywords (up to three for each text) and quotes 

detailing core claims. In total, we identified more than 185 unique 

primary keywords with a combined frequency of 743. We then grouped 

these primary keywords into 22 secondary keywords to identify 

clusters of CGTN messaging. For example, we grouped the primary 

keywords “#stillnoinfo,” “missing Uyghurs,” “Twitter,” and “vlog” 

into a secondary keyword we labeled social media. The table below 

shows the frequency of these secondary keywords between 2017 and 

2020:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 4 

Rank Secondary Keyword Total 2017 2018 2019 2020 

1 Soft news 238 6 3 22 207 

2 Denials  82 0 2 35 45 

3 “Reeducation” 68 0 4 30 34 

4 Terrorism 56 1 3 28 24 

5 Covid-19 43 0 0 5 38 

6 XUAR policies 40 0 0 16 24 

7 Development 28 0 0 3 25 

8 Foreign organizations 24 0 1 8 15 

9 Industry 23 1 0 2 20 

10 Entertainment 20 0 0 4 16 

11 Labor 20 0 3 1 16 

12 Education 18 0 1 3 14 

13 Disinformation 13 0 0 2 11 

14 Civil society 13 0 0 1 12 

15 Overseas Perspectives 9 0 0 0 9 

16 Foreign media 13 0 0 5 8 

17 Security 9 0 0 2 7 

18 Scientific research 7 0 0 0 7 

19 Social media 6 0 0 5 1 

20 Economics 6 0 0 0 6 

21 Technology 4 0 0 0 4 

22 Religion 3 0 0 1 2 

Total  743 8 17 173 545 

Table 1: Secondary keyword frequency of CGTN content on Uyghurs (2017–2020). Compiled by UHRP. 

 



Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 1 

The data in table 1 reveals an evolving messaging strategy from 

2017 to 2020. CGTN messaging initially described the “negative 

attributes” of the Uyghur population, mainly economic vulnerability 

and susceptibility to “extremist” ideologies. As Chinese authorities 

zeroed in on the region and began implementing “poverty alleviation” 

programs through a combination of mass internment and “vocational 

training centers,” Uyghur people were discursively transformed in 

state-media representations from would-be “terrorists” to 

“contributing members of society.” The strategy ultimately culminated 

with the global display of “new” Uyghurs as evidenced in CGTN’s 

portrayal of “thankful” Uyghur citizens alongside outright denials of 

abundant evidence to the contrary.   

The most common secondary keyword we identified is soft news, a 

category covering stories on human and physical geography, tourism, 

culture, and heritage sites, and comprising one of the most important 

elements of CGTN’s mediawashing campaign. Soft news leverages 

“apolitical” topics to stage an alternate Uyghur Region, one that is 

distinct from reports of the intrusive surveillance and detention of 

Uyghurs. Our data show that as reports of atrocity crimes began 

leaking with greater frequency in 2019, CGTN began to intensify its 

output of soft news, likely as a method to counter the increased public 

scrutiny on the region. They further accelerated use of soft news from 

2019 to 2020 as external pressure over the party-state’s repressive 

policies began to mount.  

Our second, third, and fourth secondary keywords—denials, 

reeducation, and terrorism—have a combined frequency of 207, 31 fewer 

instances than the total for soft news alone. In 2019, the New York Times 

and the International Consortium of Investigative Journalists published 

leaked internal Chinese documents detailing the treatment and mass 

internment of ethnic minorities in the region.2 Subsequent media 

output by CGTN suggests that their soft news approach appeared as a 

direct response to international reports based on leaked primary-

source evidence. Similar to soft news, the secondary keywords denials, 

reeducation, and terrorism increased in frequency from 2019 to 2020, a 

reflection of the overall growth of CGTN coverage on Uyghurs in that 

 
2 Austin Ramzy and Chris Buckley, “‘Absolutely No Mercy’: Leaked Files Expose How China 

Organized Mass Detentions of Muslims,” New York Times, November 16, 2019, https://www.ny 

times.com/interactive/2019/11/16/world/asia/china-xinjiang-documents.html; “China Cables,” 

International Consortium of Investigative Journalists, November 24, 2019, 

https://www.icij.org/investigations/china-cables/.  

The strategy 

ultimately 

culminated with the 

global display of 

“new” Uyghurs as 

evidenced in CGTN’s 

portrayal of 

“thankful” Uyghur 

citizens alongside 

outright denials of 

abundant evidence to 

the contrary.   

 

https://www.nytimes.com/interactive/2019/11/16/world/asia/china-xinjiang-documents.html
https://www.nytimes.com/interactive/2019/11/16/world/asia/china-xinjiang-documents.html
https://www.icij.org/investigations/china-cables/


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 2 

period. In contrast to the increase in frequency of soft news, however, 

they did not spike sharply in this period. 

In 2019, CGTN released two documentaries that focused on Uyghur 

“terrorism” and “separatist activities,” attempting to strengthen the 

narrative of a Uyghur society in need of reeducation and “cleansing.”3 

Following these documentary releases, Chinese authorities publicly 

announced that no terrorist incidents had occurred in the region for 

three years. These two documentaries helped shape the narrative in line 

with this public announcement. Chinese authorities no longer had 

terrorist acts to sensationalize. The only other option for the party-state 

and its media organs appears to have been to shape and disseminate a 

“new” narrative of Uyghurs and the Uyghur Region which involved a 

heavy emphasis on soft news. 

CGTN stories referencing denials, reeducation, and terrorism have 

created a parallel narrative of cleansing. While soft news depicts the 

Uyghur Region as absent of repression, these three secondary 

keywords work in tandem to narrate the purifying aspects of party-

state policy toward Uyghurs. The narratives transform Uyghurs from 

“extremists” and “obstacles to their own development” into 

“productive” individuals who have availed themselves of benevolent, 

state-led economic opportunity. These narratives in turn act as a 

precursor to and justification for a sanitized Uyghur Region primed for 

exploitation and consumption through tourism and other activities.  

Any permissible “Uyghurness” in CGTN-disseminated stories 

comes from the state-restructured version of Uyghur cultural 

expression, as exemplified in the remaining 18 secondary keywords we 

have identified, which focus on varied political, economic, social, and 

cultural aspects of the CGTN version of the Uyghur experience, 

including responses to the Covid-19 pandemic, entertainment, and 

technology. 

CGTN’s “Amazing Xinjiang” series is representative of the 

narratives engendered by soft news and its emphasis on introducing 

“new” Uyghurs in a rejuvenated Uyghur Region. Videos in the 

“Amazing Xinjiang” series are marketed with the orientalist tagline “A 

land unknown”—a strange claim given that the region is home to over 

25 million people—and showcase the physical and human geography 

 
3 CGTN, “Extremism Strikes Xinjiang” [video file], YouTube, December 5, 2019, www.you 

tube.com/watch?v=BjgSOYRZqIo; CGTN, “The Black Hand-ETIM and Terrorism in Xinjiang” 

[video file], YouTube, December 11, 2019, https://www.youtube.com/watch?v=fuj5yUNW7rg.  

Any permissible 

“Uyghurness” in 

CGTN-disseminated 

stories comes from 

the state-restructured 

version of Uyghur 

cultural expression, 

https://www.youtube.com/watch?v=BjgSOYRZqIo
https://www.youtube.com/watch?v=BjgSOYRZqIo
https://www.youtube.com/watch?v=fuj5yUNW7rg


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 3 

of the region.4 Titles of videos in CGTN’s Amazing Xinjiang YouTube 

playlist include “Xinjiang’s high-speed rail transforms local people’s 

way of life,” “Warm Uygur [sic] couples embrace new life after 

retirement,” and “How has life changed in Xinjiang?”  

The videos frequently incorporate topics about tourism 

opportunities and experiences like the following: 

In the Kashgar Old Town, the passion of Uygurs [sic] as 

they dance to the tunes of the rawap became part of an 

unforgivable memory for tourists, along with the luring 

smell of a variety of spices flowing in the streets.5 

For Yang, it’s not just a cool job to work on a sailboat, but 

also about making his own contribution to Bortala's tourism 

industry. He hopes that more and more travelers will get a 

 
4 CGTN, “Amazing Xinjiang,” CGTN video playlist (YouTube), last accessed November 8, 2020, 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLt-M8o1W_GdRb5HRRTqROkULCZKlE61HO; “Main 

Data of Xinjiang Uygur Autonomous Region from the Seventh National Population Census,” 

Consulate-General of the People’s Republic of China in Toronto, June 16, 2021, https://www.fm 

prc.gov.cn/ce/cgtrt/eng/news/t1884310.htm. 

5 “Amazing Xinjiang,” CGTN, last accessed September 26, 2021, https://news.cgtn.com/event/20 

20/Amazing-Xinjiang/index.html.  

Screengrab from “Kashgar A place where old meets new,” a CGTN video published on YouTube, September 27, 2020. Party-state 

narratives often depict Uyghurs as in need of “modernization,” often framing such processes as economic opportunity.  

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLt-M8o1W_GdRb5HRRTqROkULCZKlE61HO
https://www.fmprc.gov.cn/ce/cgtrt/eng/news/t1884310.htm
https://www.fmprc.gov.cn/ce/cgtrt/eng/news/t1884310.htm
https://news.cgtn.com/event/2020/Amazing-Xinjiang/index.html
https://news.cgtn.com/event/2020/Amazing-Xinjiang/index.html


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 4 

chance to enjoy the purity and beauty of Sayram Lake in the 

future.6 

In 2018, the euphemistic terms “vocational training centers” and 

“reeducation” became public following the Chinese government’s 

acknowledgement of a campaign to intern Uyghurs. CGTN’s output in 

the months and years that followed amplified Beijing’s denials of 

research documenting the existence of a vast system of concentration 

camps. In a video titled “What’s China’s ‘reeducation camp’ in Xinjiang 

Really About?”, which accompanies a written article published on 

February 11, 2020, a CGTN anchor explains, “Next time anyone tells 

you that China doesn’t have a terrorism problem and the only issue is 

Islamophobia, you'd better ask him where he got his data.”7 This 

discursive sleight of hand is common in CGTN’s denials output. 

Commentators further deflect criticism by focusing on the 

counterterrorism records of other countries without setting out to 

comprehensively examine the possible rationales for the mass 

internment of Uyghurs in camps. 

CGTN texts also make clear that the state aims to transform 

Uyghurs. A November 17, 2018 article titled “Xinjiang’s Vocational 

Training Centers: Helping Victims of Extremism Get a New Life” 

claims, “Trainees take language classes, learn legal knowledge and 

develop occupational skills. They come to the centers for a change.”8 

Yet there is overwhelming evidence that Uyghurs do not voluntarily 

enter these facilities. Survivor accounts of the camps offer a stark 

contrast to the sanitized, self-congratulatory CGTN narratives, with 

reports of sexual violence, torture, and political indoctrination.9  

CGTN’s reeducation and terrorism stories exist as mutually 

reinforcing narratives that frequently use anecdotal success stories as 

 
6 “CGTN Home Page,” CGTN, last accessed September 26, 2021, http://www.cgtn.com/.  

7 Wang Guan, “Western Double Standards on Xinjiang Busted,” CGTN, February 11, 2020, 

https://news.cgtn.com/news/2019-12-29/What-s-China-s-reeducation-camp-in-Xinjiang-really-

about--MOepa5AKcM/index.html. 

8 Sun Tianyuan, “Xinjiang's Vocational Training Centers: Helping Victims of Extremism Get a 

New Life,” CGTN, November 15, 2018, https://news.cgtn.com/news/3d3d514d35416a4e30457 

a6333566d54/share_p.html. 

9 First-hand accounts by survivors including Mihrigul Tursun, Zumrat Dawut, Tursunay 

Ziyawudun, Omer Bekali, Gulbahar Haitiwaji, Gulbahar Jelilova, and others have been 

instrumental in exposing the horrors of concentration camps in the Uyghur Region. For a near-

exhaustive list of testimonies, see pages 2–5 of Magnus Fiskesjö (compiler), “Bibliography,” 

Uyghur Human Rights Project, last updated September 20, 2021, https://uhrp.  

org/bibliography/. 

CGTN texts also 

make clear that the 

state aims to 

transform Uyghurs. 

http://www.cgtn.com/
https://news.cgtn.com/news/2019-12-29/What-s-China-s-re-education-camp-in-Xinjiang-really-about--MOepa5AKcM/index.html
https://news.cgtn.com/news/2019-12-29/What-s-China-s-re-education-camp-in-Xinjiang-really-about--MOepa5AKcM/index.html
https://news.cgtn.com/news/3d3d514d35416a4e30457a6333566d54/share_p.html
https://news.cgtn.com/news/3d3d514d35416a4e30457a6333566d54/share_p.html
https://uhrp.org/bibliography/
https://uhrp.org/bibliography/


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 5 

evidence of the need for Uyghur transformation. These narratives are 

largely formulaic: a Uyghur person, often dressed in at least one item 

of traditional clothing identifying their ethnicity, explains that they 

previously fell into extremism because of increased participation in 

Islam. The individual then appears in “classrooms” writing in Chinese 

characters, memorizing political slogans, and finally speaking about 

their “graduation” and new employment in factories. For example, the 

accompanying text to a January 5, 2020, video titled “Ex-Trainee Finds 

New Hope in Life” reads:   

Everything was perfect for a happy family until Mettohti was 

approached by someone with extremist thinking, and as a simple 

and poorly educated farmer who didn't know much about the 

outside world, he was easy prey for the schemers who approached 

him and told him what his world should be.10 

The state transformation of Uyghurs is also noticeable in narratives 

centered on poverty. Hassan Hussein, a CGTN foreign affairs 

commentator, wrote in December 2020, “It is an incontrovertible fact 

that scores of locals – as early as 2018 were lifted from the shackles of 

poverty to embrace a new degree of economic mobility.”11 This 

discursive switch from Uyghurs as liberated from poverty, rather than 

extremism, still places the Chinese state as agents of change in Uyghur 

lives. 

III. Naturalizing Global 

Disinformation 

CGTN’s Background and Administration  

n 1999, the government of the People’s Republic of China (PRC) 

initiated a “Going Out” policy that encouraged domestic 

commercial entities, either state, private, or a combination, to seek 

 
10 Liu Xinqing, Wu Siyi, and Wang Xiying, “Ex-Trainee Finds New Hope in Life,” CGTN, 

January 5, 2020, https://news.cgtn.com/news/2020-01-05/Ex-trainee-finds-new-hope-in-life--

N0ETZGEily /index.html. 

11 Hannan Hussain, “CGP Report on Xinjiang Labor Is Full of Holes,” CGTN, December 16, 2020, 

https://news.cgtn.com/news/2020-12-16/CGP-report-on-Xinjiang-labor-is-full-of-holes-WgHHrI 

dSc8/index.html. 

This discursive 

switch from Uyghurs 

as liberated from 

poverty, rather than 

extremism, still 

places the Chinese 

state as agents of 

change in Uyghur 

lives. 

I 

https://news.cgtn.com/news/2020-01-05/Ex-trainee-finds-new-hope-in-life--N0ETZGEily/index.html
https://news.cgtn.com/news/2020-01-05/Ex-trainee-finds-new-hope-in-life--N0ETZGEily/index.html
https://news.cgtn.com/news/2020-12-16/CGP-report-on-Xinjiang-labor-is-full-of-holes-WgHHrIdSc8/index.html
https://news.cgtn.com/news/2020-12-16/CGP-report-on-Xinjiang-labor-is-full-of-holes-WgHHrIdSc8/index.html


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 6 

opportunities overseas.12 China's “Going Out” policy anticipated the 

dilemma of overcapacity in the Chinese economy and globalized 

Chinese commerce so as to maintain rapid economic growth, a process 

critical to sustaining legitimacy for the Chinese government. Although 

public discussion of the “Going Out” policy tends to focus on the 

management of the domestic economy, China’s diversifying interests 

overseas has also accelerated their pursuits in other sectors, namely the 

media, and the management of discourse about the Chinese state across 

borders. 

In September 2000, as part of the implementation of the “Going 

Out” policy, China Central Television (CCTV) launched CCTV-9, a 24-

hour English language TV channel offering a range of programming 

intended for overseas consumption. In 2010, CCTV rebranded CCTV-9 

to CCTV News, a channel that was geared towards more general 

current affairs content while maintaining its international focus. In 

2016, CCTV News was itself rebranded to China Global Television 

Network, or CGTN. 

With its headquarters located in CCTV’s television center in 

Chaoyang district, Beijing, CGTN broadcasts a news and documentary 

channel in English, in addition to Arabic, French, Russian, and Spanish 

language stations. CCTV-4, a Chinese language channel, is broadcast 

internationally with regional iterations in Asia, Africa, the Americas, 

Europe and Oceania. Additionally, CGTN has three production centers 

located in London, Nairobi, and Washington, DC. In a December 2016 

message to the newly launched CGTN, Party General Secretary Xi 

Jinping counseled the organization to speak from a clear Chinese 

perspective and to highlight China’s attributes as a global leader in 

economic development, peace-building, and proponent of a fair 

international order.13 Government leadership’s public 

acknowledgement and approval of the rebranded CGTN overtly 

signaled the intentions of Chinese media abroad.  

In March 2018, Chinese state-led media reorganized into a new 

super-entity called the China Media Group (CMG), which now acts as 

the holding company for three of China’s leading media organizations: 

CCTV (including CGTN), China National Radio, and China Radio 

 
12 State Council, “Geng hao di shishi zou ‘chuqu’ zhanlue” [Better implementation of the “Going 

out” strategy], March 15, 2006, http://www.gov.cn/node_11140/2006-03/15/content_227686.htm.  

13 David Bandurski, “New Logo. . . but More of the Same: The Baffling Makeover of CCTV's 

Global Push,” Hong Kong Free Press, March 31, 2020, https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-

logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/. 

http://www.gov.cn/node_11140/2006-03/15/content_227686.htm
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/
https://hongkongfp.com/2017/01/07/new-logo-baffling-makeover-cctvs-global-push/


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 7 

International. The reforms placed CMG under the purview of the 

Publicity Department of the CCP and the State Council. This 

reorganization indicated a significant shift in that the three media 

organizations are now accountable not only to the state, but also the 

CCP. CMG’s President, Shen Haixiong, is also a member of the 

Propaganda Department of the Central Committee of the CCP. This 

centralization committed China’s primary international television and 

radio broadcasters to overt party control.  

Media Dissemination  

CGTN claims its TV stations “are available in more than 160 countries 

and regions worldwide.”14 However, CGTN does not report the 

audience size of its channels. Furthermore, “Analysts believe that few 

people outside China have heard of, let alone watch, the channel.”15 

Despite all this, the Chinese government continues to invest into the 

quality and quantity of CGTN output with the objective to influence 

not only Chinese diaspora abroad but foreign audiences as well. 

CGTN America’s U.S. offices in Washington, DC, employ 

approximately 180 journalists, including 45 anchors and 

correspondents with experience in media organizations such as the 

BBC, CNN, Sky News, and Reuters.16 CGTN America broadcasts for 

seven hours daily into approximately 30 million American homes.17 

CGTN’s channels in the United States are available through a variety 

of cable, satellite, and internet protocol television providers, including 

AT&T U-verse, Comcast, Cox, DirecTV, DISH Network, Roku, Sling 

TV, Time Warner, and Verizon FiOS.18 

 
14 “About Us-China Global Television Network,” CGTN, last accessed September 26, 2021, 

https://www.cgtn.com/about-us. 

15 “China Is Spending Billions on Its Foreign-Language Media,” Economist, June 14, 2018, 

https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-

language-media. 

16 Paul Mozur, “Live from America’s Capital, a TV Station Run by China's Communist Party,” 

New York Times, February 28, 2019, https://www.nytimes.com/2019/02/28/business/cctv-china-

usa-propaganda.html; “Anchors & Correspondents,” CGTN, last accessed September 26, 2021. 

https://america.cgtn.com/anchors-corresp. 

17 Paul Mozur, “Live from America's Capital, a TV Station Run by China's Communist Party,” 

New York Times, February 28, 2019, https://www.nytimes.com/2019/02/28/business/cctv-china-

usa-propaganda.html. 

18 “CGTN America News Expands,” CGTN, January 19, 2018, https://america.cgtn.com/2017/1 

0/26/cctv-america-news-expanding. 

https://d.docs.live.net/ba4589523cc08024/Documents/%5b2%5d%20UYGHUR%20HUMAN%20RIGHTS%20PROJECT/Research%20-%20Reports/Ongoing/CGTN/Drafts/
https://d.docs.live.net/ba4589523cc08024/Documents/%5b2%5d%20UYGHUR%20HUMAN%20RIGHTS%20PROJECT/Research%20-%20Reports/Ongoing/CGTN/Drafts/
https://www.cgtn.com/about-us
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.nytimes.com/2019/02/28/business/cctv-china-usa-propaganda.html
https://www.nytimes.com/2019/02/28/business/cctv-china-usa-propaganda.html
https://america.cgtn.com/anchors-corresp
https://www.nytimes.com/2019/02/28/business/cctv-china-usa-propaganda.html
https://www.nytimes.com/2019/02/28/business/cctv-china-usa-propaganda.html
https://america.cgtn.com/2017/10/26/cctv-america-news-expanding
https://america.cgtn.com/2017/10/26/cctv-america-news-expanding


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 8 

CGTN’s six channels and three production centers maintain 

websites and a cross-platform social media presence. According to the 

New York-based web analytics company Similarweb, CGTN’s primary 

website, CGTN.com, ranks 180th in the Similarweb News and Media 

category.19 This ranking rates unfavorably in comparison to those of 

competitor media outlets. For example, bbc.co.uk and bbc.com rank 

ninth and thirteenth, and cnn.com tenth.20 In terms of total visits, 

CGTN.com also lags far behind its competitors with 15.11 million, 

while bbc.co.uk registers 685.77 million visits, bbc.com 461.58 million, 

and cnn.com 615.35 million.  

SimilarWeb records 7.29 percent of traffic to CGTN.com from social 

media with Twitter and Facebook as the leading platforms on which 

CGTN channels and production centers operate several social media 

accounts. On its website, CGTN self-reports that the outlet’s “new 

media platforms host over 115 million active users with a total reading 

count close to 16 billion. CGTN English’s Facebook page is followed by 

65 million users, ranking first among single accounts for global news 

media”21—though, as the Economist claims, some two-thirds of CGTN 

traffic originates from English learners within the PRC.22 CGTN clearly 

wants to legitimize itself as a source for news in the international media 

sphere. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
19 Similarweb, “Cgtn.com Traffic Ranking & Marketing Analytics,” last accessed August 2021. 

https://www.similarweb.com/website/cgtn.com/.  

20 Similarweb, “Top News and Media Websites Ranking by Traffic in August 2021,” last accessed 

August 2021, https://www.similarweb.com/top-websites/category/news-and-media. 

21 “About Us,” CGTN, last accessed September 26, 2021, https://partnership.cgtn.com/event/Glob 

alH5/public/detail_en_a.html. 

22 “China Is Spending Billions on Its Foreign-Language Media,” Economist.  

https://www.similarweb.com/website/cgtn.com/
https://www.similarweb.com/top-websites/category/news-and-media
https://partnership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_a.html
https://partnership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_a.html
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media
https://www.economist.com/china/2018/06/14/china-is-spending-billions-on-its-foreign-language-media


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 9 

Channel Facebook Twitter YouTube Instagram  LinkedIn 

CGTN 117M 13.7M 411K 2.4M 44K 

CGTN Documentary N/A N/A N/A N/A N/A 

 CGTN 16.1M 691.3K 257K 179K N/A العربية

CGTN Русский 1M 92.5K 53.6K N/A N/A 

CGTN Español 16.9M 601.5K 227K 91K N/A 

CGTN Français 20.4M 1M 122K 243K N/A 

CGTN Africa  4.5M 146.2K 513K 28.5K N/A 

CGTN America  1.5M 289.3K 411K 62.4K 5.4K 

CGTN Europe  1.8M N/A 6.58K 16.2K 6.6K 

Table 2: Social Media Reach of CGTN channels as of September 2021. Compiled by UHRP. 
 

CGTN also maintain accounts on Pinterest and Quora with 2,800 

and 83,600 followers, respectively. CGTN Русский (Russia) has a 

VKontakte (VK) account with 571,946 followers.23 Individual CGTN 

programs and employees also have social media accounts, particularly 

on Twitter. Examples include the following:  

• Closer to China with R.L. Kuhn (@closertochina), 

• Global Business (@CGTNGlobalBiz), 

• CGTN World Insight with Tian Wei (@WorldInsight_TW), 

• CGTN America New York City Correspondent, John Terrett 

(@JT4CGTN), and  

• Anchor, Beatrice Marshall (@BmarshallCGTN).  

In comparison to BBC and CNN, CGTN’s social media presence 

falls far behind that of its competitors: 

 

 

 

 
23 VKontakte (VK) is a Russian online social media and social networking service. 

“What Is VK and Why Should You Care?” Echosec Systems, last accessed September 26, 2021, 

https://www.echosec.net/blog/what-is-vk-and-why-should-you-care. 

https://www.echosec.net/blog/what-is-vk-and-why-should-you-care


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 10 

Outlet Twitter Facebook YouTube Instagram 

CGTN 13.7M 117M 411K 2.4M 

BBC (World) 32.9M 7.8M 10.8M (BBC News) 19.3M (BBC News) 

CNN 54.7M 34M 12.8M 15.8M 

Table 3: Social Media Reach of CGTN and competitors as of October 2021. Compiled by UHRP.   

CGTN maintains a social media presence on Twitter, Facebook, 

YouTube, and Instagram despite the fact that Chinese authorities have 

banned those platforms in the PRC. CGTN and CGTN America apps 

are also available on Google Play and the Apple Store—even after 

Apple pulled the New York Times app from its China store in 2017.24 

Available evidence suggests a high degree of Chinese party-state 

influence in removing U.S.-based news apps from its domestic 

population while also making sure its own media applications are 

available for worldwide consumption—and ensuring its own media 

companies retain access to global-reaching platforms.  

Beijing’s Intent for Global Media Influence 

Sarah Cook, an analyst specializing in Chinese-language media, calls 

CGTN “not a normal media organization.”25 In a 2021 report titled 

China’s Global Media Footprint, Cook identifies four tactics deployed by 

the Chinese state to influence overseas discourse: 1) propaganda, 2) 

disinformation, 3) censorship, and 4) gaining influence over key nodes 

in the information flow. The first three of these tactics are familiar 

strategies of narrative promotion, deflection, and suppression; the 

fourth describes how Chinese state entities build content sharing 

platforms abroad.26 CGTN offers an example of how a state can use all 

four of these strategies to steer coverage away from any negative 

depictions towards new, palatable discourses. As Cook notes, the role 

 
24 Katie Benner and Sui-lee Wee, “Apple Removes New York Times Apps from Its Store in 

China,” New York Times, January 4, 2017, https://www.nytimes.com/2017/01/04/business 

/media/new-york-times-apps-apple-china.html.  

25 “See the difference? CGTN in the Dock,” October 6, 2020, in Little Red Podcast, podcast, 

accessed at https://omny.fm/shows/the-little-red-podcast/see-the-difference-cgtn-in-the-dock. 

26 Sarah Cook, “China’s Global Media Footprint: Democratic Responses to Expanding 

Authoritarian Influence,” National Endowment for Democracy, February 2021, 1-6, 

https://www.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-

Responses-to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf.  

Available evidence 

suggests a high 

degree of Chinese 

party-state influence 

in removing U.S.-

based news apps 

from its domestic 

population while also 

making sure its own 

media applications 

are available for 

worldwide 

consumption. 

https://www.nytimes.com/2017/01/04/business/media/new-york-times-apps-apple-china.html
https://www.nytimes.com/2017/01/04/business/media/new-york-times-apps-apple-china.html
https://omny.fm/shows/the-little-red-podcast/see-the-difference-cgtn-in-the-dock
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 11 

of media outlets such as CGTN “go beyond simply ‘telling China’s 

story.’”27  

Besides generating original content on Chinese state platforms, 

Beijing is integrating sympathetic narratives through a series of 

content-sharing arrangements and cooperative agreements with 

overseas media organizations. Their goal is to maintain a degree of 

control over how foreign media outlets report on China with the effect 

of denying access to independent coverage. As a result, consumers of 

news and documentaries about China may be unaware of the role the 

party-state plays in their origin.28 Because CGTN was designated a 

foreign agent under the FARA Act in 2019,29 users of U.S. based media 

platforms may maintain a higher awareness of the Chinese 

government’s influence in its published pieces. However, unattributed 

media such as photos, quotes, or videos might not always retain their 

clear link to CGTN.   

Beijing has compelling reasons not only to tell China’s story but also 

to tell a sanitized version of this story, given its desires to convince a 

domestic audience of its own legitimacy while also ensuring 

worldwide economic and political reach. Critical reporting by non-PRC 

sources has tended to challenge the notion that the rise of the China on 

the global stage is peaceful, thereby impacting diplomatic and 

economic cooperation.30 As one scholar notes, “[CGTN] seeks to 

persuade audiences to think positively about China’s participation in 

the trend of economic globalization.”31 Illustrative of this is CGTN’s 

rebuttal reporting, in which the platform broadcasts news reporting to 

directly counter narratives that project China in a poor light. 

 
27 Sarah Cook, “China’s Global Media Footprint: Democratic Responses to Expanding 

Authoritarian Influence,” National Endowment for Democracy, February 2021, 1, https://www.  

ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-to-

Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf.  

28 Sarah Cook, “China’s Global Media Footprint: Democratic Responses to Expanding 

Authoritarian Influence,” National Endowment for Democracy, February 2021, 7-8, https://www 

.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-

to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf. 

29 U.S. Department of Justice, “Exhibit B to Registration Statement,” November 2019, 1-3, efil 

e.fara.gov/docs/6633-Exhibit-AB-20191106-3.pdf. 

30 Merriden Varrall, “Behind the News: Inside China Global Television Network,” Lowy 

Institute, January 16, 2020, https://www.lowyinstitute.org/publications/behind-news-inside-

china-global-television-network. 

31 Yang Zhang, “China Global Television Network's International Communication: Between the 

National and the Global,” (Unpublished doctoral thesis, 159) (Calgary: University of Calgary, 

2018), https://prism.ucalgary.ca/bitstream/handle/1880/106362/ucalgary_2018_zhang_yang.pdf. 

Beijing is integrating 

sympathetic 

narratives through a 

series of content-

sharing arrangements 

and cooperative 

agreements with 

overseas media 

organizations. 

https://www.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2021/02/Chinas-Global-Media-Footprint-Democratic-Responses-to-Expanding-Authoritarian-Influence-Cook-Feb-2021.pdf
https://efile.fara.gov/docs/6633-Exhibit-AB-20191106-3.pdf
https://efile.fara.gov/docs/6633-Exhibit-AB-20191106-3.pdf
https://www.lowyinstitute.org/publications/behind-news-inside-china-global-television-network
https://www.lowyinstitute.org/publications/behind-news-inside-china-global-television-network
https://prism.ucalgary.ca/bitstream/handle/1880/106362/ucalgary_2018_zhang_yang.pdf


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 12 

Further, party-state control over Uyghur-related narratives offers a 

further layer of cover for the Chinese governing apparatus. Given the 

magnitude of the documented atrocity crimes committed in the region, 

Chinese officials and companies have a self-serving interest to delay, 

deny, and deflect accountability. Building diplomatic support through 

media manipulation not only ensures the Chinese state is able to 

promote its interests, but also creates protection for complicity in the 

Uyghur genocide. In brief, despite its self-identification as a “global 

news channel,” CGTN cannot be extricated from the Chinese party-

state and its interests.32 

CGTN’s Cooperation with International Entities 

CGTN has several partnerships with overseas organizations, 

maintained through CGTN-established initiatives or entities, as well as 

agreements to share or host content with other media outlets. In all of 

these partnerships, CGTN operates as a platform of overseas influence 

that amplifies party-state messaging.  

On December 4, 2019, CGTN launched the “CGTN Think Tank,” an 

organization designed to promote dialogue among Chinese and 

foreign think tank members, as a venue for “international dialogue to 

promote a better understanding of the world.”33 The launch was 

announced at the third CGTN Global Media Summit in Beijing, an 

event comprising 300 participants representing both PRC and foreign 

media.34 Iterative reporting in Chinese party state-linked media 

magnified the event: China Daily, Global Times, and Xinhua published 

pieces in English.35 CGTN also reported that a number of former 

 
32 Yang Zhang, China Global Television Network's International Communication: Between the 

National and the Global (Unpublished doctoral thesis, 160-161) (Calgary: University of Calgary, 

2018), https://prism.ucalgary.ca/bitstream/handle/1880/106362/ucalgary_2018_zhang_yang.pdf. 

33 “CGTN Think Tank: A New Platform for International Dialogue to Promote a Better 

Understanding of the World,” CGTN, December 5, 2019, https://news.cgtn.com/news/2019-12-

05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html. 

34 “ChinaEU Joins Launch of CGTN Think Tank in Beijing, Attends 3rd CGTN Global Media 

Summit Themed ‘Media vs Technology,’” ChinaEU (blog), December 4, 2019, https://www.china 

eu.eu/chinaeu-joins-launch-of-cgtn-think-tank-in-beijing-attends-3nd-cgtn-global-media-

summit-themed-media-vs-technology-%e4%b8%ad%e6%ac%a7%e6%95%b0%e5%ad%97%e5 

%8d%8f%e4%bc%9a%e5%8f%82/.  

35 Du Juan, “CGTN Launches Think Tank in Beijing,” China Daily, December 5, 2019, www.china 

daily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html; 

“CGTN Think Tank Launched to Provide Dialogue Platform for Global Researchers,” Global 

Times, December 4, 2019, https://www.globaltimes.cn/content/1172305.shtml; “CGTN Think 

Given the magnitude 

of the documented 

atrocity crimes 

committed in the 

region, Chinese 

officials and 

companies have a 

self-serving interest 

to delay, deny, and 

deflect 

accountability.  

https://prism.ucalgary.ca/bitstream/handle/1880/106362/ucalgary_2018_zhang_yang.pdf
https://news.cgtn.com/news/2019-12-05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html
https://news.cgtn.com/news/2019-12-05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html
https://www.chinaeu.eu/chinaeu-joins-launch-of-cgtn-think-tank-in-beijing-attends-3nd-cgtn-global-media-summit-themed-media-vs-technology-%e4%b8%ad%e6%ac%a7%e6%95%b0%e5%ad%97%e5%8d%8f%e4%bc%9a%e5%8f%82/
https://www.chinaeu.eu/chinaeu-joins-launch-of-cgtn-think-tank-in-beijing-attends-3nd-cgtn-global-media-summit-themed-media-vs-technology-%e4%b8%ad%e6%ac%a7%e6%95%b0%e5%ad%97%e5%8d%8f%e4%bc%9a%e5%8f%82/
https://www.chinaeu.eu/chinaeu-joins-launch-of-cgtn-think-tank-in-beijing-attends-3nd-cgtn-global-media-summit-themed-media-vs-technology-%e4%b8%ad%e6%ac%a7%e6%95%b0%e5%ad%97%e5%8d%8f%e4%bc%9a%e5%8f%82/
https://www.chinaeu.eu/chinaeu-joins-launch-of-cgtn-think-tank-in-beijing-attends-3nd-cgtn-global-media-summit-themed-media-vs-technology-%e4%b8%ad%e6%ac%a7%e6%95%b0%e5%ad%97%e5%8d%8f%e4%bc%9a%e5%8f%82/
https://www.chinaeu.eu/chinaeu-joins-launch-of-cgtn-think-tank-in-beijing-attends-3nd-cgtn-global-media-summit-themed-media-vs-technology-%e4%b8%ad%e6%ac%a7%e6%95%b0%e5%ad%97%e5%8d%8f%e4%bc%9a%e5%8f%82/
https://www.chinadaily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html
https://www.chinadaily.com.cn/a/201912/05/WS5de87556a310cf3e3557c30c.html
https://www.globaltimes.cn/content/1172305.shtml


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 13 

foreign officials offered their congratulations to the newly established 

think tank, including former UN Secretary General Ban Ki Moon, 

former Finnish Prime Minister Esko Aho, and former New Zealand 

Prime Minister Jenny Shipley, among others.36 

A report about the launch posted to the CGTN website claimed that 

“some 50 renowned international think tanks” had agreed to partner 

with the organization.37 However, details on these organizations are 

scarce. The Schiller Institute, a small German think tank, declared its 

role as a founding member. In an accompanying publication on the 

Schiller Institute website, chief Helga Zepp-LaRouche reproduced 

official talking points when she wrote, “In Xinjiang, China has a 

positive approach that the Western media have taken no notice of.”38 

This replication of party-state talking points coupled with the veneer of 

legitimate support from a European organization is the type of support 

CGTN seeks in its relationships abroad. 

In September 2020, the CGTN Think Tank hosted an event marking 

the 75th anniversary of the founding of the United Nations. The 

seminar focused on China’s experience in “poverty alleviation and the 

UN’s 2030 Sustainable Development Goals.”39 The event was jointly 

organized by the Carter Center (United States), Schiller Institute 

(Germany), China-Europe Digital Association (Belgium), Bridge Tank 

 
Tank Launched in Beijing,” Xinhua, December 4, 2019. http://www.xinhuanet.com/english/2019-

12/04/c_138605816.htm. 

36 “CGTN Think Tank: A New Platform for International Dialogue to Promote a Better 

Understanding of the World,” CGTN, December 5, 2019, https://news.cgtn.com/news/2019-12-

05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html. 

37 “CGTN Think Tank: A New Platform for International Dialogue to Promote a Better 

Understanding of the World,” CGTN, December 5, 2019, https://news.cgtn.com/news/2019-12-

05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html. 

38 International Schiller Institute, “Schiller Institute Becomes Founding Member of CGTN Think 

Tank,” December 10, 2019, https://schillerinstitute.com/blog/2019/12/10/schiller-institut-wird-

grundungsmitglied-der-cgtn-denkfabrik/. 

39 “Poverty alleviation” is often a euphemistic indicator of rights violations in the Uyghur Region 

(as elsewhere in the PRC), including forced labor and mass internment. For more on “poverty 

alleviation” measure and ties to mass internment and forced labor, see Vicky Xiuzhong Xu, 

Danielle Cave, James Leibold, Kelsey Munro, and Nathan Ruser, “Uyghurs for Sale: 

‘Reeducation,’ Forced Labour and Surveillance beyond Xinjiang,” Australian Strategic Policy 

Institute, March 1, 2020, https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale; Adrian Zenz, “Beyond 

the Camps: Beijing’s Long-Term Scheme of Coercive Labor, Poverty Alleviation and Social 

Control in Xinjiang,” Journal of Political Risk, 7, no. 12, (December 10, 2019), https://www.jpol 

risk.com/beyond-the-camps-beijings-long-term-scheme-of-coercive-labor-poverty-alleviation-

and-social-control-in-xinjiang/.  

http://www.xinhuanet.com/english/2019-12/04/c_138605816.htm
http://www.xinhuanet.com/english/2019-12/04/c_138605816.htm
https://news.cgtn.com/news/2019-12-05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html
https://news.cgtn.com/news/2019-12-05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html
https://news.cgtn.com/news/2019-12-05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html
https://news.cgtn.com/news/2019-12-05/CGTN-Think-Tank-A-new-platform-for-international-dialogue-MbidrIIk5W/index.html
https://schillerinstitute.com/blog/2019/12/10/schiller-institut-wird-grundungsmitglied-der-cgtn-denkfabrik/
https://schillerinstitute.com/blog/2019/12/10/schiller-institut-wird-grundungsmitglied-der-cgtn-denkfabrik/
https://www.aspi.org.au/report/uyghurs-sale
https://www.jpolrisk.com/beyond-the-camps-beijings-long-term-scheme-of-coercive-labor-poverty-alleviation-and-social-control-in-xinjiang/
https://www.jpolrisk.com/beyond-the-camps-beijings-long-term-scheme-of-coercive-labor-poverty-alleviation-and-social-control-in-xinjiang/
https://www.jpolrisk.com/beyond-the-camps-beijings-long-term-scheme-of-coercive-labor-poverty-alleviation-and-social-control-in-xinjiang/


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 14 

(France), South African Institute for International Affairs, and the 

Dialogue of Civilizations (Russia).40  

In a 2020 report, analyst Nadège Rolland describes how most think 

tanks in China “are either built into or closely affiliated with CCP 

organs and government agencies. Their research topics are framed by 

detailed guidelines and oriented to reflect governmental priorities.”41 

The CGTN Think Tank fits this framework with its party-state 

oversight and uncritical coverage of Chinese government policies. 

Rolland further expounds on the influential role that think tanks and 

the media play as they publicly discuss China’s image, policies, and 

actions as a global leader.42 

CGTN also runs a Global Partners Program and International 

Talent Program that seeks to partner and recruit organizations and 

individuals. The latter program aims to hire “influential English-

speaking news anchors,” news editors, and a pool of reporters based in 

over 60 countries.43 The Global Partners Program focuses on “Strategic 

Partners” and “Content Partners.” Strategic partners include news 

agencies, news media agencies, communication service providers, 

media device manufacturers, hotel chains, terminal device managers, 

international broadcasting unions, think tanks, and research 

institutions.44 Content partners work on production, as well as 

exchanges of content, such as the agreement between Euronews and 

CGTN in 2018.45  

In September 2020, PBS SoCal in the United States broadcast a 

documentary co-produced with CGTN titled “Voices from the 

 
40 “Jiaqiang guoji hezuo fenxiang jian pin jingyan tuijin ke chixu fazhan-‘lianheguo 2030 nian ke 

chixu fazhan mubiao yu zhongguo jian pin jingyan’ xian shang yantao hui juxing [An online 

seminar was held about enhancing international cooperation, sharing poverty reduction 

experiences, and promoting sustainable development-“United Nations 2030 Sustainable 

Development Goals and China’s Poverty Reduction Experiences”], September 16, 2020, 

http://www.xinhuanet.com/world/2020-09/16/c_1126500305.htm. 

41 Nadège Rolland, “Commanding Ideas: Think Tanks as Platforms for Authoritarian Influence,” 

National Endowment for Democracy, December 2020, 2, https://www.ned.org/wp-content/ 

uploads/2020/12/Commanding-Ideas-Think-Tanks-as-Platforms-for-Authoritarian-Influence-

Rolland-Dec-2020.pdf. 

42 Ibid.  

43 “CGTN International Talent Program,” CGTN, last accessed September 26, 2021, https://part 

nership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_c.html.  

44 “CGTN Global Partners Program,” CGTN, last accessed September 26, 2021, https://partner 

ship.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_b.html.  

45 “Euronews and CGTN Exchange Content,” Press Club Brussels Europe, June 28, 2018, 

https://www.pressclub.be/press-releases/euronews-and-cgtn-exchange-content/. 

The collaboration 

between the 

American taxpayer-

funded PBS and 

CGTN not only 

enabled a broader 

audience for party-

state narratives but 

also provided a 

veneer of legitimacy 

to narrative claims 

perpetuated in the 

documentary […] 

http://www.xinhuanet.com/world/2020-09/16/c_1126500305.htm
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2020/12/Commanding-Ideas-Think-Tanks-as-Platforms-for-Authoritarian-Influence-Rolland-Dec-2020.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2020/12/Commanding-Ideas-Think-Tanks-as-Platforms-for-Authoritarian-Influence-Rolland-Dec-2020.pdf
https://www.ned.org/wp-content/uploads/2020/12/Commanding-Ideas-Think-Tanks-as-Platforms-for-Authoritarian-Influence-Rolland-Dec-2020.pdf
https://partnership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_c.html
https://partnership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_c.html
https://partnership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_b.html
https://partnership.cgtn.com/event/GlobalH5/public/detail_en_b.html
https://www.pressclub.be/press-releases/euronews-and-cgtn-exchange-content/


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 15 

Frontline: China's War on Poverty.”46 The collaboration between the 

American taxpayer-funded PBS and CGTN not only enabled a broader 

audience for party-state narratives but also provided a veneer of 

legitimacy to narrative claims perpetuated in the documentary, many 

of which reinforced harmful stereotypes about “minority” ethnic 

groups in China.47 Moreover, in a tactic employed by CCP-owned 

media outlet China Daily, CGTN’s Inno China content is hosted by the 

Wall Street Journal,48 yet another instance of the Chinese party state-

affiliated media proxying a U.S.-based media entity in order to secure 

legitimacy for its content. 

CGTN operates the CCTV Video News Agency (CCTV+), offering 

content to media outlets overseas via the cctvplus.com website and 

affiliated distributors.49 According to the CCTV+ website, content has 

been shared with “1,800 TV channels and 1,000 digital media platforms 

in more than 130 countries and regions.”50 This wide distribution 

suggests that video from inside China has become more restricted, 

therefore confining overseas news organizations to using CGTN 

footage. In April 2021, the Foreign Correspondents Club of China 

reported that at least 20 journalists have been forced or chosen to leave 

China since the first half of 2020, which further shrinks coverage of 

independent reporting in the country.51 

 
46 “CGTN Documentary ‘China's War on Poverty’ Broadcasts on PBS across the U.S.A,” CGTN, 

September 20, 2020, https://news.cgtn.com/news/7a49544d7930575a306c5562684a335a764a4855 

/index.html. 

47 CGTN, “China’s War on Poverty” [video], YouTube, December 14, 2020, https://www.you 

tube.com/watch?v=nuaJGPZCBYU.  

48 “Paid Program: Inno China,” Wall Street Journal, last accessed September 26, 2021, 

https://partners.wsj.com/cgtn/inno-china/. The website has the following disclaimer: “This 

content was paid for by an advertiser and created by The Wall Street Journal advertising 

department. The Wall Street Journal news organization was not involved in the creation of this 

content.” 

49 “About Us,” CCTV Video News Agency, last accessed December 4, 2021, https://www.cctvplus.  

com/aboutus.shtml.  

50 “About Us,” CCTV Video News Agency, last accessed September 26, 2021, http://www.cctv 

plus.com/aboutus.shtml. 

51 William Yang, “Why Are Foreign Journalists Fleeing China?” Deutsche Welle, April 1, 2021, 

https://www.dw.com/en/why-are-foreign-journalists-fleeing-china/a-57075732. 

 

https://news.cgtn.com/news/7a49544d7930575a306c5562684a335a764a4855/index.html
https://news.cgtn.com/news/7a49544d7930575a306c5562684a335a764a4855/index.html
https://www.youtube.com/watch?v=nuaJGPZCBYU
https://www.youtube.com/watch?v=nuaJGPZCBYU
https://partners.wsj.com/cgtn/inno-china/
https://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
https://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
http://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
http://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
http://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
http://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
http://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
http://www.cctvplus.com/aboutus.shtml
https://www.dw.com/en/why-are-foreign-journalists-fleeing-china/a-57075732


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 16 

IV. Cover and Complicity 

Implications 

GTN’s reporting on Uyghur-related issues maintains a balance 

between refuting Uyghur human rights abuses and presenting 

the Uyghur people and homeland as cleansed of assumed malign 

influences. CGTN achieves this rhetorical balance by developing dual 

narratives. The first centers how Chinese government policies have 

transformed Uyghurs from “extremists” to state-compliant, 

economically productive individuals. The process is effected by 

dispossessing Uyghurs from core aspects of their distinctiveness from 

Han Chinese people—e.g., belief in and practice of Islam, use of the 

Uyghur language, participation in Uyghur epistemologies and 

economic livelihoods, and tangible heritage, such as neighborhoods, 

places of worship, and historical landmarks.  

The second narrative focuses on a restructured state version of the 

Uyghur identity and homeland deemed safe for exploitation and 

consumption, particularly in tourism, where visitors are invited to meet 

the “new” Uyghurs in a pristine physical landscape. Past attempts by 

the party-state apparatus to “develop” the Uyghur Region did not 

involve the reconstruction of Uyghur identities. Following these failed 

attempts at development, the Chinese state has opted to reinvent 

Uyghurs as a precursor to priming their homeland for external and 

internal investment. In the process of mediawashing policies 

international actors have judged as genocidal,52 CGTN is a narrative 

enabler of party-state policy aims.  

One aim of CGTN mediawashing is to provides shelter, not only for 

Chinese officials but also for other foreign governments, from the 

possibility of prosecution on genocide charges through the 

construction of an alternative “body of evidence” on conditions in the 

Uyghur Region. CGTN, as China’s leading international television 

 
52 To date, seven countries have issued government and/or parliamentary resolutions 

condemning the atrocities perpetrated by Chinese authorities with some going so far as to 

formally declare that the Chinese government has committed genocide as defined international 

statutes and regulations. Further, on December 9, 2021, the independent Uyghur Tribunal issued 

a judgment that the party-state is committing crimes against humanity and genocide in the 

Uyghur Region. For more on these and other international actions, see “International Responses 

to the Uyghur Crisis,” Uyghur Human Rights Project, last accessed December 16, 2021, 

https://uhrp.org/ responses/. 

Past attempts by the 

party-state apparatus 

to “develop” the 

Uyghur Region did 

not involve the 

reconstruction of 

Uyghur identities.  

C 

https://uhrp.org/responses/


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 17 

broadcaster, is critical in inserting this “evidence” into the global 

discourse on Uyghurs. While CGTN’s modest audience, in comparison 

to the audience of the BBC or CNN, limits the reach of this message, the 

broadcaster is nonetheless able to establish on-the-record cover for the 

party-state’s genocidal policies. CGTN conveys this message in a 

format familiar to consumers of news programs, bolstering its 

credibility in a tactic familiar to other outlets broadcasting overtly 

biased content. Moreover, CGTN’s reporting offers Uyghur genocide 

denialists “proof” that claims of human rights violations are without 

basis, muddying the waters of what is knowable regarding the Uyghur 

crisis.  

By lending credibility to CGTN’s media output, international 

partners provide cover for the biased reporting CGTN uses to distract 

from party-state atrocity crimes. Cooperation with CGTN thus leaves 

international partners open to the charge of complicity in the Uyghur 

genocide. Social media platforms, Google Play, and the Apple Store, as 

well as cable, satellite, and streaming television services, act as 

distributors of CGTN disinformation. CGTN’s “Strategic Partners” and 

“Content Partners” similarly run the risk of complicity in the Uyghur 

genocide.  

Euronews should reconsider its role in amplifying content denying 

the Uyghur genocide, and publications such as the Wall Street Journal 

should end the veneer of credibility they offer by hosting CGTN 

content on its website. Now that numerous governments, 

parliamentary bodies, and even an independent tribunal have officially 

recognized the Uyghur genocide, media services must do their due 

diligence to reduce their compliance in perpetuating any counter-

narratives that downplay the Chinese state’s illegal acts. 

The International Response to CGTN 

CGTN’s politically directed content, overseas influence ambitions, and 

role within the Chinese party-state has led to increased attention from 

governments and regulators in states where the media outlet 

broadcasts. The United States, United Kingdom, and Australia have 

taken measures in response to CGTN’s broadcast of forced confessions 

or for lack of editorial control over CGTN’s reporting. 

In December 2018, the United States Department of Justice (DOJ) 

notified CGTN America of its obligation to register as a foreign agent 

Cooperation with 

CGTN thus leaves 

international partners 

open to the charge of 

complicity in the 

Uyghur genocide.  



Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 18 

due its “political activities and its actions as a publicity agent and 

information-service employee in the United States for the Chinese 

government, Chinese Communist Party, China Media Group, and its 

predecessor CCTV.”53 The DOJ document outlines the basis for its 

determination including CGTN’s role as a “mouthpiece for Chinese 

state policy,” and how CGTN America “operates for the financial 

benefit of the Chinese government and Communist Party” through 

annual remittances of income to the Chinese Ministry of Finance.54 

Despite opposition to the DOJ’s request, CGTN America registered as 

a foreign agent in February 2019.55  

A year later, in February 2020, the U.S. Department of State 

informed China that employees of five media outlets—Xinhua, CGTN, 

China Radio, China Daily, and The People’s Daily—would be treated 

as part of Beijing’s diplomatic mission to the United States. Under such 

conditions, individuals affiliated with the designated media entities 

would have to inform the State Department of meetings with 

educational institutions and local government representatives.56 Four 

other organizations, China Central Television, China News Service, 

People’s Daily, and Global Times, were added in June 2020. Despite the 

FARA designation, CGTN continues to reach global audiences through 

the Wall Street Journal, PBS, Euronews, and other platforms, 

potentially reaching millions of users across the globe with little to no 

oversight directed towards its publications.57 

In August 2013 and July 2014, CGTN aired the forced confessions 

of British reporter Peter Humphrey in the United Kingdom. Prior to 

any trial or conviction on charges of “illegal information gathering,” 

CCTV filmed Humphrey’s two forced confessions, the first in August 

 
53 U.S. Department of Justice/National Security Division, Re: Obligation of CGTN America to 

Register under the Foreign Agents Registration Act, December 20, 2018, https://www.justice.gov/nsd 

-fara/page/file/1282146/download, 17. 

54 U.S. Department of Justice/National Security Division, Re: Obligation of CGTN America to 

Register under the Foreign Agents Registration Act, December 20, 2018, https://www.justice.gov/nsd 

-fara/page/file/1282146/download, 15. 

55 Kate O’Keeffe and Aruna Viswanatha, “Chinese State Media Giant CGTN Registers as Foreign 

Agent in U.S,” Wall Street Journal, February 5, 2019, https://www.wsj.com/articles/chinese-state-

media-giant-cgtn-registers-as-foreign-agent-in-u-s-11549387532. 

56 Lara Jakes and Steven Lee Myers, “U.S. Designates China's Official Media as Operatives of the 

Communist State,” New York Times, February 18, 2020, https://www.nytimes.com/2020/02/18 

/world/asia/china-media-trump.html. 

57 Following its FARA designation, Google, the parent company of YouTube has started labeling 

CGTN content with a banner that reads, “CGTN is funded in whole or in part by the Chinese 

government” with a link to a Wikipedia page about CGTN. 

https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1282146/download
https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1282146/download
https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1282146/download
https://www.justice.gov/nsd-fara/page/file/1282146/download
https://www.wsj.com/articles/chinese-state-media-giant-cgtn-registers-as-foreign-agent-in-u-s-11549387532
https://www.wsj.com/articles/chinese-state-media-giant-cgtn-registers-as-foreign-agent-in-u-s-11549387532
https://www.nytimes.com/2020/02/18/world/asia/china-media-trump.html
https://www.nytimes.com/2020/02/18/world/asia/china-media-trump.html


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 19 

2013 and the second in July 2014. In the 2013 forced confession, 

Humphrey was restrained and confined. In November 2018, 

Humphrey lodged a complaint to Ofcom, the national communications 

regulator after his return to the UK. His petition outlined the conditions 

of his “confession,” which he argued were breaches of the UK’s 

Broadcasting Code’s standards on fairness and privacy.58 In July 2020, 

Ofcom upheld the complaint on all counts.59  

In May 2020, Ofcom found CGTN in breach of impartiality 

provisions of the Broadcasting Code for its reporting on Hong Kong, 

and in February 2021, Ofcom revoked the media outlet’s broadcasting 

license on the grounds that it was under the control of a political body.60 

One month later, Ofcom upheld complaints about CGTN’s airing of 

three additional forced confessions, one by Hong Kong-based U.K. 

consulate employee Simon Cheng and two by Swedish book publisher 

Gui Minhai. CGTN was subsequently fined £225,000 for contravening 

standards on fairness, privacy, and due impartiality.61  

Despite losing their license to broadcast in the UK, CGTN was able 

to resume broadcasts in Europe under the provisions of a Council of 

Europe agreement.62 As a result of its problems in the United Kingdom, 

CGTN is considering moving the European production center to 

Brussels, where China Media Group is setting up operations. In 

September 2020, Politico reported on CGTN’s relocation, noting, “The 

leadership at China Media Group believes ‘the climate in [the] U.K. 

turned against them’ and that ‘they can better undermine [the] EU in 

its own backyard,’ according to one person at CGTN with knowledge 

of the group’s motivations.”63 

 
58 Peter Humphrey, “‘I Was Locked inside a Steel Cage’: Peter Humphrey on His Life inside a 

Chinese Prison,” Financial Times, February 16, 2018, https://www.ft.com/content/db8b9e36-1119-

11e8-940e-08320fc2a277. 

59 “Complaint by Mr Peter Humphrey about China 24 and News Hour,” Ofcom Broadcast and 

On Demand Bulletin, July 6, 2020, https://www.ofcom.org.uk/ __data/assets/pdf_file/0033/1977 

54/Complaint-by-Mr-Peter-Humphrey-about-China-24-and-News-Hour,-CCTV-News,-27-

August-2013-and-14-July-2014.pdf.  

60 “Ofcom Revokes CGTN's Licence to Broadcast in the UK,” Ofcom, February 4, 2021, 

https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/features-and-news/ofcom-revokes-cgtn-licence-

to-broadcast-in-uk. 

61 Patricia Nilsson, “Chinese State Broadcaster CGTN Fined £225,000 by UK Regulator,” Financial 

Times, March 8, 2021, https://www.ft.com/content/f657400c-a128-4a76-8e92-22307931d705. 

62 Ibid.  

63 Jack Parrock, “Voice of China's European Ambitions,” Politico, September 8, 2020, 

https://www.politico.eu/article/china-europe-media-voice-ambitions-global-television-news-

cgtn-global-television-news/. 

https://www.ft.com/content/db8b9e36-1119-11e8-940e-08320fc2a277
https://www.ft.com/content/db8b9e36-1119-11e8-940e-08320fc2a277
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/197754/Complaint-by-Mr-Peter-Humphrey-about-China-24-and-News-Hour,-CCTV-News,-27-August-2013-and-14-July-2014.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/197754/Complaint-by-Mr-Peter-Humphrey-about-China-24-and-News-Hour,-CCTV-News,-27-August-2013-and-14-July-2014.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0033/197754/Complaint-by-Mr-Peter-Humphrey-about-China-24-and-News-Hour,-CCTV-News,-27-August-2013-and-14-July-2014.pdf
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/features-and-news/ofcom-revokes-cgtn-licence-to-broadcast-in-uk
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/features-and-news/ofcom-revokes-cgtn-licence-to-broadcast-in-uk
https://www.ft.com/content/f657400c-a128-4a76-8e92-22307931d705
https://www.politico.eu/article/china-europe-media-voice-ambitions-global-television-news-cgtn-global-television-news/
https://www.politico.eu/article/china-europe-media-voice-ambitions-global-television-news-cgtn-global-television-news/


Uyghur Human Rights Project | December 2021 

 20 

Following a complaint submitted by Safeguard Defenders about 

forced confessions on CGTN, the Australian SBS broadcasting network 

suspended use of CGTN and CCTV content in March 2021.64 In June 

2020, Safeguard Defenders detailed how the group had created 16 

petitions concerning CGTN broadcasts to several entities, including the 

U.K.’s Ofcom, the Canadian Radio-television and Telecommunications 

Commission, the U.S. Federal Communications Commission, and 

agencies at the United Nations. Among the complaints, which they 

made largely on the grounds of breaches of standards and ethics, only 

the United Kingdom ruled with the Canadian regulatory body, 

refusing to review a submission on forced confessions.65  

On December 12, 2019, Safeguard Defenders lodged a complaint to 

Ofcom about CGTN’s broadcast of the documentary “Fighting 

Terrorism in Xinjiang,” noting that their complaint was “on the 

grounds of misleading the viewer, derogatory treatment of individuals 

and failure to show due impartiality and due accuracy.” The 

submission also described complaints regarding forced confessions 

and biased reporting regarding the accurate conditions of mass 

internment camps disguised as “vocational training centers.”66  

Responses like those by Safeguard Defenders are vital in holding 

CGTN to account for its mediawashing of the Uyghur genocide and 

promotion of narratives depicting a transformed people and region to 

the world. States and regulators do not necessarily need to apply 

pressure directly to CGTN but instead can bring pressure to bear on 

CGTN partners.  

CGTN’s continued mediawashing of genocide has broader 

implications as a blueprint for nervous authoritarians. China’s 

innovation of totalizing high-tech surveillance and reconfiguration of 

universal human-rights standards have been critical to the endurance 

and projection of party-state power at home and overseas. Similarly, 

mediawashing through broadcast and print proxies such as CGTN not 

 
64 Kirsty Needham, “Australian Broadcaster Suspends China's CGTN Citing Human Rights 

Complaint,” Reuters, March 5, 2021, https://www.reuters.com/article/us-australia-china-media-

idUSKBN2AX0GJ. 

65 Safeguard Defenders, “Resource: Chinese TV Forced Confessions Campaign Timeline,” 

December 3, 2020, https://safeguarddefenders.com/en/blog/resource-chinese-tv-forced-

confessions-campaign-timeline. 

66 Safeguard Defenders, “Campaign against Chinese State TV CGTN Expands to US, Canada,” 

July 3, 2020, https://safeguarddefenders.com/en/blog/campaign-against-chinese-state-tv-cgtn-

expands-us-canada. 

 

States and regulators 

do not necessarily 

need to apply 

pressure directly to 

CGTN but instead 

can bring pressure to 

bear on CGTN 

partners.  

 

https://www.reuters.com/article/us-australia-china-media-idUSKBN2AX0GJ
https://www.reuters.com/article/us-australia-china-media-idUSKBN2AX0GJ
https://safeguarddefenders.com/en/blog/resource-chinese-tv-forced-confessions-campaign-timeline
https://safeguarddefenders.com/en/blog/resource-chinese-tv-forced-confessions-campaign-timeline
https://safeguarddefenders.com/en/blog/campaign-against-chinese-state-tv-cgtn-expands-us-canada
https://safeguarddefenders.com/en/blog/campaign-against-chinese-state-tv-cgtn-expands-us-canada


Meet the “New” Uyghurs: CGTN’s Role in Mediawashing Genocide 

 21 

only provides cover for genocide but also acts as a platform for 

disinformation and future narrative control. As media corporations 

find ever more salient methods for speaking to global audiences and 

shaping narratives in the process, sound reporting may be lost in a sea 

of discursive tactics by state-sponsored media entities. CGTN’s 

narrative creation of “new” Uyghurs and a “cleansed” East Turkistan 

is one example of a type of information warfare that threatens freedom 

around the globe. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

© 2021 Uyghur Human Rights Project 

1602 L Street NW | Washington, DC 20036 

+1.202.478.1920 | www.uhrp.org | info@uhrp.org 

 

http://youtube.com/uyghurprojectuhrp
https://www.linkedin.com/company/UyghurProject
http://twitter.com/uyghurproject
http://instagram.com/uyghurproject
http://fb.com/uyghurproject

	I. Executive Summary
	II. Cleansing Narratives
	III. Naturalizing Global Disinformation
	CGTN’s Background and Administration
	Media Dissemination
	Beijing’s Intent for Global Media Influence
	CGTN’s Cooperation with International Entities

	IV. Cover and Complicity
	Implications
	The International Response to CGTN


